Live Video
 

maxiprest mai2018

Acad. Adrian Toader-Williams antrenează nume internaționale la celebrarea Centenarului Marii Uniri

uzina brasov 650

kaufland 650x100 22.12

henri coanda cursuri 650

Acad. Adrian Toader-Williams antrenează nume internaționale la celebrarea Centenarului Marii Uniri cu o versiune Mesto-Jazz a apelului la unitate națională, Românie, timpuri noi!”  sub noul hastag #100AniRenaștem!

 

Academicianul Adrian Toader-Williams, care de peste un an locuiește lângă Turda, în satul Cornești (comuna Mihai Viteazu), recent a lansat o nouă înregistrare live-acustică, voce și pian, realizată în Slovania împreună cu tânărul pianist de renume mondial Jure Goručan (http://gorucan.com/ ) sub noul hastag #100AniRenaștem!

Într-un dialog cu domnul Toader-Williams am încercat să aflăm mai multe referitor la acest îndemn muzical dar și din activitatea dânsului ca om în general dar și de cercetare.

  • Domnule academician, sunteți doctor în științe, mai precis bioeconomist, studiați aspectele economice ale vieții și a suportului vieții, ale mediului. În urma unei prezentări de mare success la o conferința pe tema “Sănătate și Ecologie” ce a avut loc în anul 2010 la Moscova și unde ați participat ca invitat special al academiei, ați fost propus și ales membru al Academiei Internaționale de Științe. In 2011 ați lansat teoria TEKT (teoria ecocinematicii triunghiulare) ( http://www.heraldrsias.org/online/2011/1/203/ ) care tinde să explice importanța echilibrului resurselor materiale și energetice ale vieții. Iată că acum mai nou vă urmărim activitatea dumneavoastră în zona artelor, mai precis în muzică și poezie. Care-i legătura între aceste domenii de activitate aparent atât de diverse dacă nu chiar opuse? 

Da, aparent aceste activități artistice par a fi diametral opuse cu cercetarea științifică. Nu sunt deloc opuse ci din contră, acestea lucrează împreună în mod sinergetic aducând nu numai un plus de valoare vieții cercetătorului ca persoană dar și în general precum și o înțelegere mai profundă a vieții în sine atunci când iei în calcul factorii emoționali pe lângă cei direct tangibili. Emoțiile ne fac diferiți față de celelalte specii inteligente. În altă ordine de idei și ca exemplu pentru a înțelege mai bine să comparăm acest tandem cu activitatea sportivă atât de mult recomandată tuturor dacă este făcută corect și fără excese.

Sportul, atât făcut în sala de fitness sau bazinul de înot precum și cel practicat în natură conlucrează în mod benefic cu activitatea intelectuală, în cazul meu cu activitatea de cercetare științifică și cu natura creativă a activităților mele în general. De aceea m-am mutat la sat, în zona rurală. Dar nu-i  sufficient. Menținerea unui tonus muscular sănatos trebuie complementat și cu menținerea unui “tonus mental”, a unui echilibru mental-emoțional iar aici arta, ca mod de exprimare, oferă căi nebănuit de benefice și chiar plăcute, astfel unii aleg artele vizuale precum pictura, fotografia, cinematografia ș.a..

Ascult muzică și merg la concerte. Muzica ca practică e un hobby pentru mine. Iau lecții de canto și cânt ca drept, numesc eu “fitness emoțional” . Prin aceasta exersez sensul și capacitatea mea de a înțelege și a exprima emoții. Artele în general, dar în special muzica în cazul meu, ne ajută să fim mai vii, echilibrați din punct de vedere emoțional, să ne controlăm emoțiile dar sa le și exprimăm preferabil într-un mod “colorat”, plăcut celorlalți. Dobândim astfel o capacitate fără de care riscăm, că ne dam seama sau nu, să ajungem să devenim cum numesc eu “walking dead” (morți ce se plimbă).

Eu, din instinct, începând din anul 1996 când mama mea a trecut spre neființă, am ales să scriu poeme iar mai târziu chiar să compun linii melodice, cum e cazul piesei balada-îndemn “Românie, timpuri noi!”, fără a avea o educație formală în aceste domenii. Astfel prin scris și prin interpretare, prin muzică de exemplu încerc să transmit ceea ce gândesc și simt, mesaje de multe ori cu caracter social precum este cazul piesei recent lansate care face și subiectul discuției noastre acum!

Muzica face parte din viața noastră, ne leagă, ne unește sau chiar ne poate despărți, segrega. La fel cum e cazul cu alimentele sau alte lucruri, ne pot face bine sau rău, de aceea trebuie să știm să fim atenți ce facem, ce anume și cât consumăm.

Acest aspect al influenței muzicii merită observat și analizat cu mare atenție. Sunt multe piese musicale care în loc să aducă un beneficiu personal ascultătorului, societății și sănătății sustenabile a acesteia, a unei comunități, chiar națiuni dacă vreți, acestea pot adduce daune de lungă durată prin mesajele transmise și chiar tonalitățile musicale adânc infiltrate, însămânțate în mental, fie în conștient sau deseori în subconștient care conduc la comportamente specific intenționate sau nu, chiar la modificări de personalitate. Acest lucru este mult studiat de către cercetători, publicat, bine știut. Din păcate elevii și studenții nostril nu sunt expuși la astfel de cunoștințe, educația în România lasă mult de dorit.

  • Cum, în ce împrejurări v-ați cunoscut cu pianistul Jure Goručan și mai mult, cum de ați ajuns la idea de a face o astfel de înregistrare cu dânsul.

Dealungul acestor multe răsărituri de Soare multe experiențe de viață am avut, unele întâmplări ce am putut să-mi explic, altele au necesitat “explicații” mai puțin științifice. Nu totul trebuie să fie științific cu atât mai mult cu cât noțiunea de știință capătă cu timpul diferite nuanțe și înțelegeri.

Vă voi relata pe scurt. Soția mea Otilia Buicu și cu mine obișnuim să mergem la spectacolele susținute în Cluj, fie de către Filarmonică sau Operă sau chiar la Academia de Muzica sau spectacolele superbe de mare valoare puse pe scena de la Teatrul Național din Cluj de către Mario Grosu prin Mario Dance Atelier. La unul din concerte susținute pe scena Auditorium Maximum al Universității Babeș-Bolyai  am cunoscut pe celebrul violonist Roman Kim venit într-un turneu la Cluj. Cu timpul ne-am împrietenit. În 2016, mai precis pe 5 martie, acesta a susținut un concert de vioară acompaniat de pianistul Jure Goručan. După concert, după miezul nopții, (azi se împlinesc 2 ani de când ne cunoaștem) am avut plăcerea de a dialoga toți trei la un club local unde atmosfera era propice pentru relaxare și dialog. Numai după 5-7 minute l-am întrebat pe Jure care-i este ziua de naștere, pentru simplu motiv că în tot ceea ce spunea și modul cum se exprima mă auzeam pe mine la vârsta lui. Surpriza sa dovedit a fi o serie de adevăruri care pot întrece orice imaginație. Avem aceeași zi de naștere, mamele noastre sunt născute de asemenea în aceeași zi, avem bunci Ana, recent am aflat că suntem amâmdoi botezați cu numele de Gheorghe, eu purtând numele doar în certificatul de botez, coincidențe uluitoare ce țin de același numar de destin “9”, chiar dacă anii sunt diferiți, numerele de la case, data primei noastre întâlniri redusă și aceasta la cifra “9” folosind regulile din numerologie, reguli pe care recunosc că nu le înțeleg încă dincolo de a fi simple coincidențe, diferența de vârstă și multe altele, fără să le căutăm ele simplu există și tot apar.

Prietenia noastră sa dezvoltat în timp cu un cumul de zeci de ore de conversații fie pe Skype, fie pe Facebook, fie telefonice și email.

Recent în urma lansării baladei “Românie, timpuri noi!” pe aranjamentul instrumental semnat de Radu Goldiș, Jure a fost plăcut impresionat de produsul final admirând nu numai patosul transmis și pe care l-a simțit în ciuda faptului că el nu înțelege limba română, dar și vocea și calitatea mea interpretativă a baladei alături de chitara solo a lui Radu Goldiș din Los Angeles punctată mai tărziu de tânărul și talentatul percuționist Lup Călin recent absolvent de la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj Napoca.

După aproape doi ani, la dorința soției mele Otilia de a merge undeva într-o călătorie, am hotărât ca să facem o vizită în Slovania și să petrecem ceva timp cu Jure între spectacolele pe care le avea programate. Astfel, după ce el doar ce sosise dintr-un turneu în China pe 6 februarie seara târziu, a doua zi pe data de 7 seara a susținut un concert cu ocazia unei zile de importanță națională. Pe 8 ne-am plimbat împreună la lacul Bled Lake, o zonă superbă, un peisaj și o curățenie ce merită tot respectul și admirația.

Pe 9 februarie am mers împreună în studioul “PianoRoom” rezervat de el în idea că dacă e să ne jucăm măcar să și înregistrăm ca amintire. Se pare că el a intuit faptul că va ieși ceva. Așa a și fost. Fără repetiții, decăt o notă introductivă de circa 15-20 minute acasă la el la pian și traducerea textului pe partitura ce avea doar un rol orientativ pentru el. Apoi, mai după ora prânzului, în studio el avea să transpună emoțiile exprimate de cuvintele textului tradus în engleză spre muzică. Otilia fiind de față, în regia de sunet a studioului, sa întrebat cum de eu cu Jure ne-am înțeles, când care cum intră și iese și cum am putut să ne sicronizăm. Un răspuns simplu pot să am. Atunci când emoțiile se întâlnesc au potențialul înăscut de a se sincroniza, apoi să nu uităm că muzica nu e decât exprimarea unor emoții. Ține și de peroanele care se întâlnesc desigur. Jure Goručan este un pianist genial, dedicate muzicii, plin de pasiune iar eu ceea ce fac, fără pregătire formală sau temeinică, o fac tot din pasiune iar Jure și cu mine ne-am întâlnit, iată din nou și pe această cale, a interpretării musicale. Rezultatul, repet, fără repetiții și pregătiri, aveți aici.

Celor interesați să citească ceea ce relatez aici și să asculte piesa ce Jure și cu mine am înregistrat live, doresc să le mulțumesc atât în numele meu și-mi permit să o fac și în numele “fratelui meu cosmic” Jure, altfel nu pot identifica relația noastră a fi decât “spațială” sau/și desigur prin Dumnezeu.

  • Această relatare este foarte interesantă și poate pentru unii chiar greu de crezut. Având experiența aceasta de colaborare cu Jure credeți că ați mai avea lucrări, piese, proiecte comune?

După înregistrare Jure permanent fredona melodia încercând cuvintele românești. La captat piesa proaspăt înregistrată. Deseori menționa, și chiar mai recent într-o conversație, că ar trebui să facem un proiect muzical împreună. Ce fel de proiect, concret nu știm, dar este și el fascinat, spre exemplu de melodia “Copacul” (melodia lui Aurelian Andreescu, mai nou interpretată și de soprana Angela Gheorghiu) și ar vrea să dedicăm ceva timp unor noi înregistrări foarte probabil în luna iunie, anul acesta.

  • De ce un astfel de titlu “Românie, timpuri noi!” și ce anume va determinat să scrieți un astfel de text, un mesaj ce-l regăsim în poemul ce iată a devenit și o piesă muzicală? Ce va motivat să compuneți o melodie cu un astfel de stil muzical?

Stilul musical a pornit din suflet, nu cunoșteam și nu pot să spun că știu prea multe stiluri musicale, nu am studiat muzica. Textul, la fel, sa născut din simțuri. Nu sunt prea fericit văzând cum batem pasul pe loc. Din 1989 până în ziua de azi România trece prin momente foarte grele, situație care se pare că a fost dorită a fi și multe scenarii au fost chiar orchestrate spre desființarea identității naționale. Aici apare îndemnul “Românie, timpuri noi!” și #100AniRenaștem .

De economie nici nu mai vorbim. Iată că românii sunt nevoiți să devina mâna ieftină de lucru a altor țări. Avem multe familii destrămate, copii dezorientați cu internetul și tableta / telefonul în brațe și etnobotanicele ca desert. Ne-am exportat avuțiile naționale, resursele umane și ne-am vândut și sufletul pentru mai nimic. Am văndut Insula Șerpilor, se dorește înstrăinarea resurselor de la Roșia Montană, m-am împotrivit vehement cu argumente științifice, vedeți publicația de pe atunci. (http://turdanews.net/articole/opinie/26527-exploatarea-aurului-la-rosia-montana-spre-o-dezvoltare-sustenabila-sau-o-distrugere-vehement-sustinuta-a-romaniei-si-a-natiunii-romane.html  )

Mai profund, nu avem un program de țară iar identitatea noastră ca națiune, respectul ce ni-l acordam, ce atragem, ce exprimăm și cum suntem percepuți de alții, demnitatea națională sunt din ce în ce mai voalate. Vă ofer numai două exemple ce țin de simbolurile noastre naționale ce stau la baza identității noastre.

Decuparea drapelului de stema ce reprezenta avuțiile naționale și a potențialului economic al României, decupare care a transmis subconștientului că “așa trebuie prin privatizare” a fost bine planificat încă din august 1989, lucru știut. În locul avuțiilor rămâne un mare gol. Românul are astfel să se obișnuiască cu idea golului, cu sărăcia sub eticheta „privatizării”.

Readucerea, setarea ca drept imn național a unui cântec reprezentativ al anului 1848 care prin așa zisul îndemn “Deșteaptă-te române!” nu face altceva decăt să ne spună cât de incapabili suntem. Ne aruncă înapoi în 1848. Ne auto denigrăm prin intonarea imnului și învățăm și noile generații să o facă, apoi ne mirăm că tinerii sunt dezorientați și nu știu ce-i acela respect. Actualul imn ajunge să segregheze populația prin permanenta referire la persona a 2-a. Astfel de referiri precum TU deșteaptă-te … TE adânciră în somnul cel de moarte, și altele) ce creează prăpastia între cel ce-l cântă și cel la care se face referire, adică TU. Dar, această analiză mult mai amplă am publicat-o, a fost înaintată autorităților de stat și Guvernului României dar nici un politician nu vede, nu aude și nu vrea să “riște” să propună și să susțină astfel de schimbări.

Ne complacem în mocirlă atâta timp cât “cade peștele", cât avem salarii mari și ne-am votat pensii uriașe ca politicieni? Nu ne riscăm scaunul nici voturile la următoarele alegeri? Ar putea fi altfel dacă taurul ar fi luat de coarne și populația ar fi educată în ideea necesității abordării ideii de program de țară și a identității naționale.

Consiliul Europei, Uniunea Europeană ar trebui să se implice în aceasta dat fiind nu numai ca actualul imn al României încalcă prevederile Directivei 2000/43/CE din 29 iunie 2000, lucru ce am făcut de mult cunoscut atât aici în România [ vedeți articolul MEDIAFAX ] (http://www.mediafax.ro/social/un-academician-cere-comisii-speciale-de-schimbare-a-imnului-16170731 )  precum și la Conferința din Ungaria anul trecut (martie 2017) organizată cu ocazia a 60 de ani de la semnarea Tratatului de la Roma și Luna Francofoniei. Imnul Franței are aceeași problemă pe lângă faptul ca este cel mai violent din punct de vedere al textului, dar asta este o altă conversație, și asta a fost prezentată în mod amplu, științific, chiar de Luna Fracofoniei. Adevărul nu putem să-l punem sub preș.

Consiliul Europei ar trebui să se implice nu numai la corectarea acestor probleme ale simbolurilor naționale ce țin de identitate, dar și la observarea Centenarului Marii Uniri, să se implice la sărbătorirea acestui mare eveniment, centenar care stă la baza identității naționale a României, Stat Membru al Uniunii Europene a cărui identitate națională face parte integrală din Identitatea Uniunii Europene. La fel pun problema și în cazul altor State Membre și a sărbătorilor lor. Uniunea Europeană ar trebui să fie participant direct la astfel de evenimente. Ori suntem împreună ori ne vedem fiecare de treaba noastră.

  • Să înțelegem că participarea pianistului Jure Goručan la realizarea înregistrării acestei piese “Românie, timpuri noi!” reprezintă și un apropos la adresa Uniunii Europene și a organizatorilor evenimentelor organizate cu ocazia Centenaruluii Marii Uniri de a conlucra și recunoaște Marea Unire împreună?

Ați înțeles perfect. În discuția cu Jure despre a publica sau nu acestă înregistrare unde el ca participant direct nu e român ci cetățean slovan, la o piesă îndemn la unitate națională pentru România, am ajuns la concluzia ca și la eventualele spectacole de Centenar ar fi indicat să avem artiști veniți din țările membre ale Uniunii Europene, astfel celebrarea Centenarului Marii Uniri ar reprezenta o recunoaștere în plus din partea altora a identității noastre naționale.

Aș dori pe această cale să mulțumesc încă o data celor care au contribuit la realizarea acestei înregistrări cu mențiunea că, acest video a fost supus unui montaj extrem de simplistic, astfel la mijlocul acestuia se va observa o traducere “pe genunchi” cum am spune a părții recitate (recitativo), traducere ce a servit lui Jure să transpună în mod muzical emoțiile pe care textul le trăiește. Acest text, veți observa că este suprapus cu o pictură ce arată mâini muncite setate spre rugăciune, tablou realizat la cererea mea de celebrul pictor Radu Bercea din Gura Humorului.

Acest tablou a fost pictat cu scopul de a reprezenta “Rugăciune pentru un anotimp”, titlul cărții de poeme, cântece și rugăciuni ce sper că voi reuși să public anul acesta, în funcție de finanțare și disponibilitatea editurii de carte, cu ocazia Centenarului. Acest tablou de Radu Bercea ce-l am acum în biroul meu va fi și coperta cărții, carte care va conține și textul baladei  “Românie, timpuri noi!”, aici sub formă de video, dar și textele și partiturile imnurilor de stat propuse pentru România, “Un Suflet de Român”, astfel reprezentând și o încurajare pentru alții ca să vină cu alte propuneri.

Video pe care vă invit să urmăriți, apreciați, comentați și să distribuiți prietenilor voștri a fost realizat în studioul “PianoRoom”, Golnik 178, Slovenia, inginer de sunet Borut Belančič, Video montaj Radu Șerban în Medgidia, România. Desigur aranjamentul instrumental și pian semnat de Jure Goručan, iar eu Adrian Toader, muzica, textul și interpretarea vocală, aici stil Mesto-Jazz, înregistrare acustic live, cap-coadă. Da, pot interpreta live pentru că o fac cu mult drag dacă are cine să mă asculte. Mâne voi fi mai bun, o voi face mai bine fără să renunț la activitatea de cercetare științifică.

“Românie, timpuri noi!” : https://youtu.be/gQUzp-XVfUM

  • Să vedem ce părere vor avea cititorii noștri. Mai vreau să acopăr un subiect dacă-mi permiteți. În 2014 ați depus la Biroul Electoral Central candidatura la alegerile Euro Parlamentare și pentru ceva motive ați fost respins în ciuda faptului că ați reușit să strângeți peste 103.000 de semnături. De ce ați fost respins și spuneți-ne dacă dorinți să mai candidați din nou la următoarele alegeri din 2019.

Nu mai doresc în mod express să candidez la nici o funcție politică în contextul politicii românești de azi și percepția populației despre politicieni. Românii și-au pierdut încrederea în clasa politică. Dacă ești politician se presupune că ai agende ascunse, că ești politruc, ești corupt, dornic de putere și probabil ești șantajabil. Desigur nu spun un nu definitiv în sensul în care dacă ceva grupare a cărui plan și orientare sunt de acord mă va susține voi vedea atunci, dar credeți-mă că sunt bine mersi și fără să dau cu subsemnatul într-un climat în care fabricarea de dosare de corupție nu este exclusă.

Am multe proiecte la care lucrez și greu fac față dar nu exclud să conlucrez la un proiect de țară de care România duce lipsă. Auzim de remanieri de Guvern apparent chiar și de două ori sau mai mult pe an indiferent de culoarea politică aflată la putere dar nu auzim de remanieri drastice ale partidelor din România.

Atâta timp cât Administrația de Stat funcționează pe baza culorii politice, România va rămâne fără culoare, în zona cenușie alb-negru mai către sumbru întunecat, exact așa cum ne readuce aminte actualul imn de stat, tocmai ca să reîmprospăteze în mințile populației starea de fapt, lucru care din punct de vedere al programării neurolingvistice (NLP,  Neuro-linguistic programming) lucrează tocmai în detrimentul națiunii. Am făcut cunoscut acest lucru direct organelor de stat dar și în mod public pe calea presei centrale și nimic nu sa schimbat, ceea ce denotă că asta se dorește de la 1989 până în present, distrugerea identității naționale și a potențialului dezvoltării sustenabile a României. 

  • În domeniul științelor să ne așteptăm la ceva anume curând din partea dumneavoastră?

Voi publica un articol, rezultatul unei cercetări ce ține de conservarea și depozitarea alimentelor, fie vegetale sau animale, expirarea acestora, deteriorarea, alterarea acestora în timp. Voi arăta unul dintre motive dacă nu chiar motivul principal pentru care alimentele congelate chiar și la cea mai joasă temperatură tot suferă alterații. Vor urma alte publicații unele conexe cu cea menționată, unele total diferite. Am lucrări începute încă din 1996 dar datorită complexității acestora necesită foarte multe investigații.

Mai multe detalii referitoare la activitatea mea se pot obține la pagina mea oficială www.adriantoader.eu unde pot fi și contactat, pagină care periodic este actualizată. Vă mulțumesc!


 

LIVE VIDEO pe TurdaNews:

-

Dacă îți place să știi tot ce se întâmplă în Turda și Câmpia Turzii, dă-ne un LIKE! 

loading...